Waarom verkopen jullie Healthy Seas sokken?

Het opruimen van oude visnetten van de zeebodem zorgt voor minder plastic in het milieu. Dat strookt natuurlijk goed met onze doelstelling. De activiteiten van Healthy Seas zijn een voorbeeld van hoe een circulaire economie in gang te zetten. Door verkoop van Healthy Seas sokken willen we die beweging steunen. Het gezamelijk thema ‘nylon netten’ is daarbij een aardige bijkomstigheid.

Wat is Econyl®?

Er zijn veel verschillende soorten plastic. Voor de meeste daarvan bestaat nog geen economisch haalbare methode voor omzetting naar pure nieuwe grondstof.

Nylon vormt hierop een uitzondering. Het Italiaansebedrijf Aquafil is er in geslaagd 100% puur nylon uit afval te maken. Daarvan maken ze nylon garen. Het produkt noemen ze Econyl®. Als grondstof worden grote hoeveelheden afgedankte visnetten gebruikt die onder andere door Healthy Seas worden aangeleverd.

Wat is Healthy Seas?

Healthy Seas is een internationale organisatie die zich inzet om met vrijwillige duikers achtergelaten visnetten van de zeebodem te verwijderen. Uit die oude netten produceert het Italiaanse bedrijf Aquafil nieuwe nylon garens. Healthy Seas maakt van die garen dan weer sokken.

Kan ik ze voor onze opruimactie bestellen?

Als Goodtogather.nl juichen wij van harte elke opruimactie toe waarbij plastic zwerfafval uit het milieu wordt verwijderd. Helaas laat onze prijsstelling op schepnetten of onderdelen daarvan geen kortingen toe. Wel kunnen we in dit geval bij bestellingen van 5 of meer schepnetten de bezorgkosten achterwege laten. Die belofte doen we graag. Neem in dat geval eerst even contact met ons op.

opruimactie

Zijn de schepnetten circulair?

Nog niet maar we zijn er bijna.

Het hout van de stelen is per definitie circulair omdat het in de natuur continu weer aangroeid. Metaal wordt al voor bijna 100% gerecycled dus ook met de RVS nethouder zitten we wat dat betreft goed.

Het enige onderdeel dat nog niet circulair is, is het net. Gebruik van natuurvezels ligt niet voor de hand omdat we dan geen lange levensduur kunnen garanderen. We hebben er daarom voor gekozen de netten uit nylon te vervaardigen.

Het Italiaanse bedrijf Aquafil beheerst het proces om van nylon afval weer 100% puur nylon te maken. Op dit moment bestaat er nog geen producent die hiervan geschikt boetgaren maakt. Hierover zijn we met verschillende partijen in onderhandeling. Wanneer dat is gelukt, kunnen we onze schepnetten met recht circulair noemen.

Wat wordt bedoeld met modulair ontwerp?

Nog teveel produkten moeten bij het vuil gezet worden zodra een onderdeel kapot is. Dat is zonde van de grondstoffen, het beperkt de gebruiksduur en is slecht voor je portemonnee.

Onze schepnetten bestaan uit drie hoofdonderdelen: het net, de nethouder en de steel. Elk onderdeel is ontworpen om lang mee te gaan en kan bovendien apart worden vervangen. Op die manier zijn de schepnetten beduidend voordeliger in gebruik en is de levensduur in feite onbeperkt.

Hoe kwamen jullie op het idee?

Het idee om speciale schepnetten te ontwerpen en produceren is begonnen met enkele bootbewoners in Amsterdam. Als waterbewoner wordt je dagelijks geconfronteerd met plastic soep in wording. Dat vuil voor de ‘voordeur’ is bovendien een lelijk gezicht.

Die rommel wil je dus graag opruimen. Na jarenlang met verschillende schepnetten te hebben geëxperimenteerd bleken ze zonder uitzondering binnen een paar maanden al weer kapot te zijn. Dat was aanleiding zelf schepnetten te ontwerpen en produceren die het werk goed aan kunnen en lang mee gaan.

Hoe loopt de verdere afhandeling?

Zodra wij de geroutourneerde artikelen onbeschadigd hebben terugontvangen zullen de aanschafkosten van het artikel plus bijhorende bezorgkosten binnen uiterlijk 4 weken op je rekening worden teruggestort.

Als de oorspronkelijke bestelling meerdere artikelen betrof en een gedeelte daarvan wordt geretourneerd, wordt alleen het toe te rekenen deel van de bezorgkosten vergoed.

Hoe kan ik retourneren?

Om een artikel te retourneren moet je ons daarover eerst schriftelijk informeren. Zo weten wij dat we een retourzending kunnen verwachten en om welk artikel / klant en welke bestelling het gaat. Het ‘Formulier voor herroeping’ vind je op deze site onder ‘Downloads’. Let er op dat je ons binnen 14 dagen na levering over de herroeping informeert.

Produkten niet van Fetra

Nadat je ons schriftelijk hebt geinformeerd kun je de artikelen voor retour terugsturen naar het volgende adres: Goodtogather werkplaats, Borneokade 94, 1019AW Amsterdam, Nederland.

Fetra produkten

Te retourneren artikelen verzend je naar de Nederlandse Fetra-vestiging (het adres ontvangt u zodra wij het retourverzoek hebben ontvangen).

Kosten voor retourzendingen zijn in beide gevallen voor rekening van de klant.

Zijn er uitzonderingen op herroepingsrecht?

Herroepingsrecht is bedoeld om op afstand bestelde artikelen in het echt te kunnen beoordelen, net als in een fysieke winkel.

Herroepingsrecht geldt niet voor bedrijven of voor artikelen die zijn afgehaald. Artikelen moeten – om voor retour is aanmerking te komen – opnieuw verkoopbaar zijn. Bij schade aan het artikel zelf of aan de verkoopverpakkingen is dat niet het geval.

Healthy Seas sokken waarvan de verzegeling is verbroken zullen – om redenen van hygiëne – niet meer verkoopbaar zijn en daarom uitgezonderd van herroepingsrecht/retourrecht.

Fetra produkten

Voor afwikkeling van retourzendingen van Fetra-produkten volgen wij de desbetreffende voorwaarden. Deze houden in dat volgende kosten op een creditnota in mindering gebracht zullen worden:

  • 5 % van de waarde van de producten voor handling en nieuwe verpakking (minimaal € 7,50)
  • De effectieve vrachtkosten voor de aanlevering (op aanvraag)
  • Indien van toepassing de effectieve kosten voor afhaling door Fetra (op aanvraag)
  • Bij beschadigde producten de herstelkosten


Daarbij wijst Fetra op het belang de retourzending deugdelijk te verpakken om transportschade bij retourzending te voorkomen.

Algemeen gezegd is bedenktijd bij koop op afstand voor consumenten een wettelijk recht. Meer informatie hierover vind je onder andere op deze site.

Hoe kan ik een afhandeling in gang zetten?

Als eerste moet je een verzoek om garantie afhandeling natuurlijk aan ons melden. Om onnodige verzendkosten te voorkomen is het handig dit eerst per e-mail te doen. Geef daarbij aan waarom je vindt dat een garantieregeling van toepassing is. Voeg zo mogelijk foto’s toe waarop het defect goed is te zien. Als op basis van hiervan direct duidelijk is dat je aanvraag gegrond is, nemen wij contact met je op. In overleg bepalen we dan de gewenste wijze van afhandeling.

Als uit de schriftelijke aanvraag het defect niet direct duidelijk is vast te stellen, zal het defecte artikel ter beoordeling naar ons toegestuurd moeten worden. Verzendkosten zijn in dat geval voor rekening van de koper. Op afspraak kun je het artikel natuurlijk ook persoonlijk bij onze werkplaats afleveren.

Voor Fetra-produkten geldt eveneens dat garantieaanspraken het best eerst schriftelijke aan ons gemeld kunnen worden. Verdere afwikkeling wordt verzorgd door het Nederlandse Festa-filiaal. Wij sturen in dat geval het adres waarnaar de artikelen verstuurd kunnen worden.

Wanneer kan ik aanspraak maken op garantie?

Als een produkt niet voldoet aan wat je er in redelijkheid van mag verwachten. Het gaat hier om produktie en/of constructiefouten.

Hoewel wij onze artikelen vooraf aan verzending controleren is het in theorie mogelijk dat een defect toch aan onze aandacht ontsnapt. Meestal zal dit direct bij ontvangst duidelijk zijn. In sommige gevallen kunnen defecten pas tijdens gebruik naar voren komen.

Bijvoorbeeld: Stel je hebt een schepnet gekocht. De steel breekt al na enkele maanden. Je hebt het schepnet altijd op een normale manier gebruikt. Op de plek van de breuk is een interne zwakke plek in het hout zichtbaar. Dit is niet wat je van deze schepnetten zou mogen verwachten. Oorzaak is een defect dat duidelijk het gevolg is van een onontdekte fabrikagefout en niet van verkeerd gebruik. Let op: dit is alleen ter illustratie, we hebben dit nog nooit meegemaakt.